تاریخ انتشار: ۰۱:۰۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ از مهم‌ترین محورهای گفتگوی ترامپ با هفته‌نامه تایم:

ترامپ تا کجا پیش خواهد رفت؟ | ترامپ: فقط روز اول دیکتاتور خواهم بود | اشتباهم در دور اول این بود که زیادی مهربان بودم

دونالد ترامپ در گفتگو با هفته‌نامه مشهور تایم گفته فکر می‌کند در دوره اول ریاست‌جمهوری خود یک اشتباه خیلی مهم کرده و آن هم اینکه: زیادی خوب و مهربان بوده است!

ترامپ تا کجا پیش خواهد رفت؟

رویداد۲۴| ترجمه مهسا جزینی: هفته‌نامه تایم در آخرین شماره خود با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه ریاست‌جمهوری گفتگو کرده است. اریک کورتِسِلا،خبرنگار این هفته‌نامه گزارشی از این گفتگو نوشته است.

نویسنده تایم گزارشش را این‌طور شروع می‌کند: ۱۲ آوریل بیش از یک ساعت در کاخ رویایی دلخواه ترامپ در پالم بیچ گرم صحبت با او بودیم. دستیاران در اطراف اتاق غذاخوری طلاکاری‌شده مشرف به یک فضای چمن‌کاری آراسته، کشیک می‌دادند.

با گذشت شش ماه از شروع کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، ترامپ نسبت به همه دوره‌های مبارزات انتخاباتی پیشین خود، از شانس و موقعیت بهتری برای پیروزی برخوردار است. او در اکثر نظرسنجی‌ها، از جمله در چند ایالت از هفت ایالت حساس و مهمی که آرایشان در نتیجه انتخابات تعیین‌کننده است، با اختلاف اندکی از جو بایدن پیش افتاده است. اما من نرفته بودم که در مورد انتخابات، افتضاحات بعد از انتخابات قبلی یا اینکه چگونه او به اولین رئیس‌جمهور سابق - و شاید آینده - آمریکا تبدیل شده است که با اتهامات قضایی روبه‌روست. می‌خواستم بدانم که ترامپ در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری چه خواهد کرد تا دیدگاه‌اش را به قول خودش درباره کشورش بدانم.

آیا می‌توان به ترامپ اعتماد کرد؟

خبرنگار تایم نوشته، درحالی که یکی اشاره می‌کرد که مصاحبه را تمام کنم، من شروع به نام بردن از بسیاری مقامات سابق کابینه کردم  که این بار حاضر به حمایت از ترامپ نشده‌اند. برخی علناً هشدار داده‌اند که او خطری برای جمهوری است. من می پرسم چرا رای‌دهندگان باید به شما اعتماد کنند، درحالی که برخی از نزدیکانتان دیگر به شما اعتماد ندارند؟

مثل همیشه، ترامپ با توپ پُر جواب می‌دهد و مشاوران ارشد سابقش را تحقیر می‌کند. اما ورای این سیل ناسزایی که نثار دیگران می‌کند او یک درس بزرگ گرفته است: «من به آنها اجازه دادم کنار بکشند چون دل‌رحمم. نمی‌خواهم کسی را در معذوریت قرار دهم اما فکر نمی‌کنم دوباره این کار را انجام دهم. از این به بعد اخراج می‌کنم.»

اردوگاه می‌سازم!

ترامپ به من گفت برای اینکه عملیات اخراج بیش از ۱۱ میلیون نفر از کشور را پیاده‌سازی کند‌، مایل است اردوگاه‌هایی برای بازداشت مهاجران بسازد و ارتش آمریکا را هم در مرز و هم در داخل کشور مستقر کند. او به ایالت‌های قرمز اجازه می‌دهد بر بارداری زنان نظارت کنند و کسانی را که قانون ممنوعیت سقط جنین را نقض می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار دهند. به گفته مشاوران ارشد، او بنا به صلاحدید شخصی خود جلو منابع مالی تخصیص یافته از سوی کنگره را خواهد گرفت.

او می‌گوید درصورتی که دادستان ایالات متحده حاضر به اجرای خواسته‌اش در تعقیب قانونی برخی افراد نشود او را اخراج خواهد کرد؛ ادعایی که سنت استقلال قضایی را که به زمان تأسیس آمریکا باز می‌گردد، نقض می‌کند.

او برای هر یک از حامیانش که متهم به حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هستند، به دنبال گرفتن عفو است؛ بیش از ۸۰۰ نفر از آنها به گناه خود اعتراف کرده یا توسط هیئت منصفه محکوم شده‌اند.

ترامپ می‌گوید به متحدینش در آسیا یا اروپا در صورتی که تحت حمله قرار گیرند کمک نخواهد کرد تا زمانی که مطمئن شود آن کشور به اندازه کافی حاضر به هزینه کردن در دفاع از خودش است.

او می‌خواهد خدمات اجتماعی را در ایالات متحده از بین ببرد، گارد ملی را به دلخواه خود در شهرهای آمریکا مستقر کند، دفتر آمادگی برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر در کاخ سفید را ببندد.


بیشتر بخوانید:

راهنمای پرونده‌های دونالد ترامپ | آیا ترامپ می‌تواند در انتخابات شرکت کند یا از حضور در آن محروم می‌شود؟

استورمی دنیلز کیست و رابطه پنهانی او با ترامپ چیست؟

همه معاونان احتمالی ترامپ | ترامپ در انتخابات آمریکا چه کسی را با خود همراه می‌کند؟


مرد تنهای واشنگتن

ترامپ همان مردی است که بود، با همان اهداف و همان گله و شکایت‌ها. اما به طور شخصی قاطع‌تر و مطمئن‌تر به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «وقتی برای اولین بار به واشنگتن رفتم، افراد کمی را می‌شناختم. من باید به مردم تکیه می‌کردم.» حالا او صاحب‌اختیار است. ازدواج مصلحتی‌اش با چهره‌های سرسخت حزب جمهوری خواه به پایان رسیده است. حامیان سیاسی قدیمی‌اش سرخورده‌اند و تنها افرادی که برایش باقی مانده‌اند حامیان مردمی او هستند. ترامپ به پشتوانه انبوهی از سیاست‌گذاری‌ها و وفاداران مجهزی که برنامه‌های مفصلی را در راستای دستور کار او طراحی کرده‌اند، وارد دوره دوم ریاست‌جمهوری خود می‌شود تا قدرت دولت  را در دستان مردی متمرکز ‌کند که اشتهایش برای قدرت سیری‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

کلیان کانوی، مشاور نزدیک او می‌گوید: «فکر نکنم اینکه او چه خواهد کرد راز مهمی باشد اما  فکر می‌کنم مردم از اینکه ببینند او با چالاکی دست به عمل خواهد زد، شگفت‌زده خواهد شد.»

دادگاه‌ها، قانون اساسی و کنگره‌ای با ترکیب ناشناخته همگی اهدافی‌اند که ترامپ به دنبال محقق ساختنشان است. واشنگتن طیف وسیعی از ابزار دفاعی را در اختیار دارد: درز اطلاعات به مطبوعات آزاد، حفاظت از سوت‌زنان و افشاگران، نظارت بازرسان کل. همان دم‌دمی مزاجی و بالاوپایین‌های خلقی و قضاوت‌گرانه‌اش که در گذشته مانع او می‌شد، همچنان وجود دارد.

ترامپ درصورتی‌که برنده شود، پایان دوره‌اش خواهد بود– برخلاف پیشنهادات برخی از حامیانش، او به تایم می گوید که به دنبال لغو یا نادیده گرفتن ممنوعیت قانون اساسی برای حضور در دوره سوم نیست. افکار عمومی نیز یک ناظر قدرتمند خواهد بود. به واسطه اعتراضات مردمی، ترامپ مجبور شد برخی از ابتکاری‌ترین طرح‌های دور اول خود، از جمله سیاست جداسازی خانواده‌های مهاجر را تعدیل کند. همانطور که جورج اورول در سال ۱۹۴۵ نوشت، توانایی دولت ها برای اجرای طرح‌های خود «به نبض عمومی جامعه بستگی دارد»

پایان دموکراسی؟

گفته می‌شود هر انتخابات درحکم یک نقطه عطف ملی است. این بار به واقع چنین است. برای حامیان، چشم‌انداز ترامپ، بدون محدودیت و با حمایت یک جنبش منظم از مؤمنان واقعی، نوید  یک انقلابی است. برای بسیاری از کشورهای دیگر و جهان، این یک خطر هشدار دهنده است. داگلاس برینکلی، مورخ ریاست‌جمهوری می‌گوید، دور دوم ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند «پایان دموکراسی ما» و تولد نوع جدیدی از نظم ریاست‌جمهوری استبدادی را به همراه داشته باشد.

طرفدارانم که علیه دموکراسی شورش کردند را عفو می‌کنم

نمایش از جایی شروع می‌شود که اولین دوره او تمام شد؛ وقایع 6 ژانویه که طی آن گروهی از طرفداران ترامپ در تلاش برای براندازی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به مرکز دموکراسی آمریکا حمله کردند؛ لکه‌ ننگی عمیق بر دامن او. ترامپ به دنبال آن است که شورش شورشیان را به عنوان یک اقدام میهن‌پرستانه جلوه دهد. وقتی می‌پرسم آیا او به عفو هر یک از آنها فکر می‌کند، می‌گوید: «بله، قطعاً».

ترامپ با ده‌ها اتهام قضایی از جمله مداخله در انتخابات، توطئه برای فریب دادن مردم ایالات متحده، حفظ عمدی اسرار امنیت ملی و جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت‌ حق‌السکوت مواجه است، او تلاش کرده است تا خطرات قانونی را به نقطه قوتش تبدیل کند.

ترامپ قول داده است که یک «دادستان ویژه واقعی» را برای تعقیب بایدن منصوب کند. او به من می‌گوید: «نمی‌خواهم به بایدن صدمه بزنم. من برای ریاست‌جمهوری احترام زیادی قائلم.» با این حال، چند ثانیه بعد، می‌گوید که سرنوشت بایدن ممکن است به حکم آینده دادگاه عالی در مورد اینکه روسای جمهور می‌توانند به خاطر اعمالی که در مقام قدرت مرتکب شده‌اند با پیگرد کیفری روبرو شوند، گره بخورد. ترامپ می‌گوید: «اگر آنها گفتند که رئیس‌جمهوری مصونیت ندارد، مطمئنم بایدن به‌خاطر تمام جنایاتش تحت تعقیب قرار می‌گیرد.» (بایدن به هیچ چیزی متهم نشده است و تلاش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای استیضاح او نتوانسته به شواهدی دال بر جرم یا بزهی از سوی او در حد کم یا زیاد دست پیدا کند.)

روسا و کارشناسان سابق وزارت دادگستری از هر دو حزب می‌گویند که چنین اقداماتی به طور بالقوه صدمات فاجعه‌باری به اعتبار مجری قانون در آمریکا خواهد زد. مایکل مک کانل، قاضی استیناف سابق ایالات متحده که توسط رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش منصوب شده است، می‌گوید: «اگر او دستور دادرسی نامناسب را صادر کند، از هر دادستان محترم ایالات متحده انتظار دارم که نه بگوید. اگر رئیس‌جمهور دادستان ایالات متحده را برکنار کند، طوفان بزرگی به پا خواهد شد.» مک‌کانل، که اکنون استاد حقوق دانشگاه استنفورد است، می‌گوید این اخراج می‌تواند تأثیری مشابه کشتار شنبه شب داشته باشد، زمانی که رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون به مقامات ارشد وزارت دادگستری دستور داد تا بازپرس ویژه واترگیت را برکنار کنند. روسای جمهور طبق قانون اساسی این حق را دارند که دادستان‌های ایالات متحده را برکنار کنند و معمولاً پس از روی کار آمدن، جایگزین منصوبان پیشین خود می‌شوند. اما اخراج یکی به طور خاص به دلیل عمل نکردن به دستور رئیس‌جمهور بی‌سابقه خواهد بود.

بازگشت دیوار: این مردم باید اخراج شوند

تمرکز اصلی روی مرز جنوبی است. ترامپ می‌گوید قصد دارد فرمان‌هایی را امضا کند تا بسیاری از برنامه‌های دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش به اجرا درآورد؛ مانند برنامه بازگشت مهاجران به مکزیک، که مستلزم آن است که پناهجویان غیرمکزیکی تا زمان دادگاهشان به جنوب مرز فرستاده شوند و عنوان 42، که به مقامات مرزی اجازه می‌دهد تا مهاجران را به راحتی اخراج کنند.

مشاورانش می‌گویند که او قصد دارد از گذرگاه‌های مرزی و قاچاق فنتانیل و کودکان به عنوان توجیهی برای اعمال مجدد اقدامات اضطراری یاد کند. او از بودجه فدرال برای از سرگیری ساخت دیوار مرزی استفاده خواهد کرد، احتمالاً با تخصیص پول از بودجه نظامی بدون تأیید کنگره. مشاورانش می‌گویند که سنگ بنای این برنامه، عملیات اخراج گسترده‌ای خواهد بود که میلیون‌ها نفر را هدف قرار می‌دهد.

ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود نیز وعده‌های مشابهی داده بود، اما می‌گوید قصد دارد در دوره دوم تهاجمی‌تر باشد. تام هومن، مشاور ارشد ترامپ و سرپرست سابق اداره مهاجرت و گمرک می‌گوید: «این‌ آدم‌ها باید اخراج شوند. هیچ کس نباید مستثنی شود و بحث درباه این موضوع دیگر به پایان رسیده». برای عملیاتی در این مقیاس، ترامپ می‌گوید که بیشتر به گارد ملی برای جمع‌آوری و خروج مهاجران غیرقانونی از سراسر کشور متکی خواهد بود. او می‌گوید: «اگر آنها نتوانستند، از [بخش‌های دیگر] ارتش استفاده می‌کنم.» وقتی می‌پرسم آیا این بدان معناست که او قانون Posse Comitatus را نقض می‌کند - قانون ۱۸۷۸ که استفاده از نیروی نظامی علیه غیرنظامیان را ممنوع می‌کند - به نظر می‌رسد ترامپ متوجه عمق این قانون نشده است. او می‌گوید: «خب، اینها غیرنظامی نیستند. اینها افرادی هستند که در کشور ما حضور قانونی ندارند.» او همچنین از پلیس محلی کمک خواهد گرفت و می‌گوید که از تأمین بودجه محاکم قضایی که زیربار سیاست‌هایش نروند، خودداری می‌کند.

ترامپ و دفاع دوباره از ممنوعیت سقط جنین

ترامپ مدعی است که نقش مهمی در پایان دادن به حق سقط جنین طبق قانون اساسی داشته است. اکنون بیش از ۲۰ ایالت درباره سقط جنین قانون ممنوعیت کلی یا جزئی دارند و ترامپ می‌گوید تصمیم در این زمینه باید به ایالت‌ها واگذار شود.

متحدان ترامپ قصد ندارند در صورت بازگشت او به قدرت، در مورد سقط جنین منفعل باشند. بنیاد هریتیج خواستار اجرای قانون قرن نوزدهمی شده است که ارسال قرص‌های سقط جنین را غیرقانونی می‌کند. کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان (RSC) که بیش از ۸۰درصد از  اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان را شامل می‌شود، در پیشنهاد بودجه سال 2025 خود قانون حیات لقاح را گنجانده است که می‌گوید حق زندگی تا «لحظه لقاح» گسترش می‌یابد. من از ترامپ می‌پرسم که اگر این لایحه به روی میزش بیاید، آن را وتو می‌کند؟ ترامپ می‌گوید: «من مجبور نیستم وتو کنم، زیرا اکنون این خواسته پشتوانه ایالتی دارد.»

ترامپ اهمیتی به نظر اقتصاددان‌ها نمی دهد!

روسای جمهور معمولاً امکان کمی برای تصویب قوانین اساسی دارند اما ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای تشدید برنامه حمایت‌گرایانه خود است و می‌گوید که تعرفه‌ای بیش از ۱۰ درصد بر تمام واردات و شاید حتی تعرفه ۱۰۰درصدی بر برخی کالاهای چینی را در نظر دارد.

ترامپ می گوید این تعرفه‌ها اقتصاد ایالات متحده را از زیر سایه محصولات خارجی بیرون می‌آورد و به رنسانس صنعتی در ایالات متحده کمک می‌کند. وقتی به این نکته اشاره می‌کنم که تحلیل‌گران مستقل تخمین می‌زنند که تعرفه‌های نخستین دوره ترامپ بر هزاران محصول، از جمله فولاد و آلومینیوم، پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، با یک حساب سرانگشتی برای آمریکا و بیش از ۳۰۰هزار شغل، ۳۱۶میلیارد دلار هزینه دربرداشته است، او سریع واکنش نشان می‌دهد که اصلاً برای این کارشناسان و آمارها اعتباری قائل نیست. مشاوران او استدلال می کنند که میانگین نرخ تورم سالانه در دوره اول ریاست جمهوری او - زیر ۲٪ - دلیلی بر این است که تعرفه‌های او قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهد.

حمایت آمریکا را می‌خواهید باید پولش را بدهید!

یکی از دلایلی که باعث وحشت متحدان سنتی آمریکا شده این است که ترامپ اخیراً در یک گردهمایی تبلیغاتی گفت که روسیه می‌تواند با یک کشورعضو ناتو که به اعتقاد ترامپ به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نمی‌کند، «هر غلطی که خواست بکند».

ترامپ به من می‌گوید: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.» ترامپ مدت‌هاست که می‎گوید ائتلاف با اروپا، آمریکا را نابود می‌کند. جنس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو، تهدید دور اول ترامپ برای خروج از ائتلاف را بهانه‌ای برای ترغیب سایر اعضا به اضافه کردن بیش از ۱۰۰میلیارد دلار به بودجه دفاعی‌شان دانست.

ترامپ درباره استقرار نیروهای فعلی آمریکا در آسیا کمتر به صراحت می‌زند. مثلا اگر کره جنوبی هزینه بیشتری برای حمایت از نیروهای آمریکایی در راستای جلوگیری از رژیم جنگ‌طلب کیم جونگ اون در شمال این کشور پرداخت نکند، پیشنهاد ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از منطقه است؟ او به تایم می‌گوید: «ما ۴۰هزار سرباز داریم که در موقعیتی نامطمئن هستند. (تعداد در واقع ۲۸هزار و ۵۰۰نفراست.) این اصلا منطقی است؟ چرا باید از کسی دفاع کنیم؟ ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می کنیم»

ترامپ: تجربه بدی با بی بی داشتم!

حمایت او از اسرائیل هم مطلق نیست. او از رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس که بیش از ۳۰هزار فلسطینی را در غزه کشته، انتقاد کرده و از دولت اسرائیل خواسته است که «آن را به پایان برسانند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او به منظور سوق‌دادن اسرائیل به پایان جنگ، به توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل فکر می‌کند، صراحتا بله نمی‌گوید اما آن را هم رد نمی‌کند. او به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که زمانی متحد نزدیکش بود، انتقاد می‌کند.

ترامپ می‌گوید: «تجربه بدی با بی بی داشتم. در سخنانش به این اشاره می‌کند که عملیات ژانویه ۲۰۲۰ ایالات متحده برای ترور قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد ایرانی قرار بود یک حمله مشترک باشد تا اینکه نتانیاهو در آخرین لحظه از عقب نشست. او می گوید: «این چیزی بود که من هرگز فراموش نکردم.

او نتانیاهو را به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حمله 7 اکتبر، مقصر می‌داند. ترامپ می‌گوید: «این اتفاق در دوره او اتفاق افتاد.»

دارودسته نیویورکی‌ها، تصویر محبوب ترامپ از آمریکا!

به گفته اف‌بی‌آی، ترامپ در مسیر کمپین انتخاباتی‌اش از آمارهای وقوع جرم و جنایت به‌عنوان ابزار استفاده می‌کند و از فضای شهری آمریکا یک تصویر جهنمی و وحشیانه ترسیم می‌کند، اگرچه جنایات خشونت‌آمیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ به‌گفته اف.بی.‌ای، آمار قتل‌ در سال 2022،  6درصد و در سال 2023 ، 13درصد کاهش یافته است. وقتی به این موضوع اشاره می‌کنم، ترامپ به من می‌گوید که فکر می‌کند در داده‌هایی که از سوی ادارات پلیس ایالتی و محلی جمع‌آوری می‌شود، تقلب صورت می‌گیرد او می گوید: «این‌ها دروغ است.»

ترامپ خود را متعهد کرده که گارد ملی را در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش- احتمالاً بدون درخواست فرمانداران - به شهرهایی که با جرم و جنایت دست و پنجه نرم می‌کنند بفرستد و قصد دارد کمک‌ها به وزارت دادگستری را فقط به شهرهایی اختصاص دهد که روش‌های پلیسی او را می‌پسندند.

به گفته مشاوران سیاست مبارزات انتخاباتی، ترامپ و متحدانش قصد دارند قانون ۱۹۷۴ را که استفاده از این اقدام را ممنوع می‌کند، به چالش بکشند.

فقط روز اول دیکتاتور خواهم بود

به اعتقاد خبرنگار تایم، گاهی اوقات تشخیص مقاصد واقعی ترامپ دشوار است. او می گوید ترامپ اغلب سؤالات را کنار می‌گذاشت یا به روش‌های متناقضی به آنها پاسخ می‌داد. با وجود همه هنجارشکنی‌هایش، خطوطی وجود دارد که می‌گوید از آنها عبور نخواهد کرد. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا از تمام دستورات تایید‌شده توسط دیوان عالی تبعیت می‌کند یا خیر، می گوید که این کار را خواهد کرد.

ترامپ احتمال وقوع خشونت سیاسی حول‌و‌حوش انتخابات را رد نمی کند. او به تایم می‌گوید: «فاشیست‌ها» در دولت آمریکا بزرگترین تهدید هستند؛ من فکر می‌کنم دشمن داخلی در بسیاری از موارد برای کشور ما بسیار خطرناک‌تر از دشمنان بیرونی چین، روسیه و سایرین است.

او درباره یکی از اظهارات نگران‌کننده‌اش که گفته می‌خواهد  یک روز دیکتاتور بشود هم می‌گوید که دیکتاتور نخواهد بود - به جز روز اول: « من می‌خواهم مرز را ببندم و می‌خواهم این کار را بکنم و می‌کنم و خواهم کرد»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
3
4
فقط ترامپ
بیاد
حال خیلی ها
بگیره
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
1
0
من شب و روز دعا می کنم این مردک ترامپ بیاد چه کارها که نمی کنه حمایتش از اوکراین رو قطع می‌کنه از ناتو خارج میشه با ایران پنجه در پنجه میشه کلا بیاد تمام نقشه های این دموکرات ها و فراماسونرهای شیطان پرست شیطانی را به باد فنا میده
نظرات شما
پیشخوان